© Powered by SiteSpirit

 
logo.gif

affekt marketing innovatie

Whitepapers

Hoe het innovatievermogen van uw organisatie versterken?

043 Whitepaper Innovatie vermoegn vergroten door effectiever en efficienter te innoveren..jpg

Hoe de kloof tussen marketing en verkoop overbruggen?

042 Marketing en Verkoop vrienden of concurrenten.jpg

Customer journeys: de basis van marketingsucces

Customer Journeys: de basis voor marketingsucces

Marketeers richtte zich in toenemende mate op klanttevredenheid en klantenbinding als indicatoren voor succes. Succesvolle marketeers werken daarnaast over het algemeen met customer journeys. 65 procent zegt een customer journey-strategie te gebruiken en 88 procent geeft aan dat dit aan de basis staat van hun marketingsuccessen. Dit blijkt uit het 2016 State of Marketing Report van Salesforce, waarvoor het bedrijf 4.000 marketeers heeft ondervraagd. De fysieke en digitale wereld komt steeds vaker samen. Mensen verwachten daardoor gepersonaliseerde en consistente merkinteracties via elk kanaal en op elk apparaat. Deze verandering zorgt ervoor dat de customer journey steeds belangrijker wordt en marketeers steeds vaker doorgroeien tot customer experience designers. Het onderzoek toont aan dat twee derde van de succesvolle marketingteams (63 procent) digitale transformatie heeft geļmplementeerd binnen de gehele organisatie. Bij collega's die onder de maat presteren, geldt dat slechts voor acht procent.


Van outbound campagnes tot gepersonaliseerde ervaringen

"De opkomst van de 'connected' klant zorgt ervoor dat marketing verandert van het leveren van outbound campagnes tot het beheren van gepersonaliseerde ervaringen. Klanten worden vanaf dag één bij de hand genomen en begeleid tijdens een naadloze merkreis", zegt Scott McCorkle, CEO Salesforce Marketing Cloud van Salesforce. "Dit onderzoek toont aan dat succesvolle marketeers die in staat zijn hun mindset, tactieken en technologie te veranderen om zo hun customer journey-strategie kracht bij te zetten, daar zeker van zullen profiteren." Uit het onderzoek blijkt ook dat: ·         65 procent van de succesvolle marketingteams maakt gebruik van een customer journey-strategie. 88 procent van die groep geeft aan dat dit aan de basis staat van het succes van hun algemene marketingstrategie. ·         De meerderheid van de succesvolle marketingteams (58 procent) geeft aan dat het bieden van positieve klantervaringen door het gehele bedrijf gedragen wordt. Dit is het geval bij slechts acht procent van de respondenten die onder de maat presteren. ·         Bijna twee derde van de succesvolle marketingteams (63 procent) heeft een digitale transformatie ondergaan binnen het bedrijf. Onder respondenten die onder de maat presteren ligt dit percentage op acht procent. ·         Zeker 63 procent van de succesvolle marketingteams zegt zeer goed in staat te zijn gepersonaliseerde, omnichannel klantervaringen te bieden via alle business units. Dit is bij slechts twee procent van de achterblijvers het geval.


Van customer journeys een prioriteit maken

Salesforce stelt dat marketeers van de customer journey een prioriteit moeten maken om niet achterop te raken. Klanten hebben tegenwoordig meer informatie, keuze en macht dan ooit tevoren. Voor marketeers is de klantervaring - die bestaat uit alle interacties tussen een merk en zijn klanten - momenteel het belangrijkste. Door te kiezen voor een customer journey-strategie in plaats van een campagnestrategie hebben marketeers legio mogelijkheden voor klantbeleving. "Succesvolle marketingteams maken steeds vaker gebruik van marketing intelligence en emerging technologie", zegt Ashling Kearns, Head of Marketing Northern Europe van Salesforce. "Toegang tot data over marketingprestaties is tegenwoordig een vereiste. Het zorgt ervoor dat marketing steeds meer accountable wordt voor het continue verbeteren van de prestaties van het bedrijf. Het geeft marketeers ook recht van spreken aan tafel bij de beslissers. Veel marketeers in Nederland maken gebruik van Analytics Cloud om de juiste data te krijgen om op basis daarvan de juiste zakelijke beslissingen te kunnen nemen."


Digitale marketing en ROI

Marketeers zien steeds meer Return on Investment (ROI) bij het gebruik van e-mail, mobiel en social marketing. ·         Van de marketeers die e-mail inzetten als onderdeel van hun marketingstrategie, geeft tachtig procent toe dat e-mail een belangrijke bijdrage levert aan hun business. Bijna de helft (49 procent) van die groep marketeers geeft aan dat het gebruik van e-mail een directe link heeft met het het genereren van meer omzet. Dit is een groei van 140 procent jaar-op-jaar (J-o-J) vergeleken met 2015. 79 procent van de onderzochte marketeers zegt dat e-mail ROI genereert wat een toename is van 48 procent J-o-J. ·         75 procent van de marketeers die social inzetten binnen hun marketingstrategie, geeft aan dat social ROI genereert. Dit is een toename van 166 procent J-o-J. Facebook is het meest effectieve kanaal aldus de succesvolle marketingteams, gevolgd door Twitter, YouTube, Google+ en Instagram.  ·         De adoptie van mobiele marketing heeft een vlucht genomen, inclusief location based mobile tracking (toename van 149 procent), mobiele push-notificaties (toename van 145 procent), mobiele text messaging (toename van 111 procent), en mobiele applicaties (toename van 98 procent). Verder geeft 77 procent van de marketeers die mobiel als onderdeel heeft van zijn marketingstrategie aan, dat deze component actief ROI genereert. Dat is een toename van 147 procent J-o-J.


Multichannel digital marketing; een basis voor succes

Marketeers zijn steeds vaker 'in charge' van de customer journey. Salesforce stelt dat de mate waarin zij digitale marketingkanalen kunnen integreren hun succes zal bepalen. ·         Van de succesvolle marketingteams die hun digitale marketingkanalen zoals e-mail, mobiel en social hebben geļntegreerd, beoordeelt ten minste 95 procent deze integratie als effectief tot zeer effectief. ·         Bijna twee derde van de succesvolle marketingteams (63 procent) heeft social media-activiteiten in de overall marketingstrategie geļntegreerd. Dit geldt voor twintig procent van de slechter presterende teams. ·         Bijna twee derde van succesvolle marketingteams (64 procent) heeft ook de e-mailmarketingactiviteiten geļntegreerd in de overall marketingstrategie. Dit geldt voor 19 procent van de slechter presterende teams. ·         De meerderheid van de succesvolle marketingteams (zestig procent) heeft mobiele marketing geļntegreerd in de overall marketingstrategie. Bij slechts twaalf procent van de 'achterblijvers' is dit het geval. ·         Zeker 81 procent van de succesvolle marketingteams stemt hun mobiele campagnes af op e-mailcampagnes. Van de minder succesvolle marketeers doet slechts 46 procent dit. ·         Bijna twee derde van de onderzochte marketeers (65 procent) zal het budget voor advertising op social-platformen in 2016 verhogen. Dat maakt dat dit de op twee na grootste stijger is qua investeringen, na social media marketing en social media engagement.


CRM zorgt voor effectievere advertising

Veel marketeers werken in hun digital advertising-campagnes alleen maar met web cookies, een onbetrouwbare aanpak met lage engagement. Marketeers verschuiven van massale, onpersoonlijke advertenties naar persoonlijke advertenties op schaal op basis van first party klantgegevens. Zo kunnen marketeers CRM-gegevens uit Salesforce vergelijken met bepaalde groepen of Facebook-gebruikers die passen bij hun bestaande klantportfolio en waarbij een grote kans bestaat op conversie. ·         Om tot meer persoonlijke advertenties en engagement te komen maakt 83 procent van de succesvolle marketeers gebruik van CRM-gegevens zoals e-mailadressen of telefoonnummers om hun doelen te segmenteren of digitale advertenties gerichter in te zetten. De slechter presterende marketeers maken maar hier in 57 procent van de gevallen gebruik van. ·         Dit wordt onderstreept door het Salesforce Advertising Index Report, wat aangeeft dat campagnes op basis van CRM-data 27 procent meer engagement hebben dan traditionele targeting. Bron:  executive-people.nl


Advies over hoe een Customer Journey kan worden gemaakt?

Neem contact op over een vrijblijvend en kosteloos advies over het inrichten  van Cutomer Journeys.


 
*
 
*
*
*
*
*
*
*
*
 

Customer journeys: de basis van marketingsucces

Marketeers richtte zich in toenemende mate op klanttevredenheid en klantenbinding als indicatoren voor succes. Succesvolle marketeers werken daarnaast over het algemeen met customer journeys. 65 procent zegt een customer journey-strategie te gebruiken en 88 procent geeft aan dat dit aan de basis staat van hun marketingsuccessen. Dit blijkt uit het 2016 State of Marketing Report van Salesforce, waarvoor het bedrijf 4.000 marketeers heeft ondervraagd. De fysieke en digitale wereld komt steeds vaker samen. Mensen verwachten daardoor gepersonaliseerde en consistente merkinteracties via elk kanaal en op elk apparaat. Deze verandering zorgt ervoor dat de customer journey steeds belangrijker wordt en marketeers steeds vaker doorgroeien tot customer experience designers. Het onderzoek toont aan dat twee derde van de succesvolle marketingteams (63 procent) digitale transformatie heeft geļmplementeerd binnen de gehele organisatie. Bij collega's die onder de maat presteren, geldt dat slechts voor acht procent.


Van outbound campagnes tot gepersonaliseerde ervaringen

"De opkomst van de 'connected' klant zorgt ervoor dat marketing verandert van het leveren van outbound campagnes tot het beheren van gepersonaliseerde ervaringen. Klanten worden vanaf dag één bij de hand genomen en begeleid tijdens een naadloze merkreis", zegt Scott McCorkle, CEO Salesforce Marketing Cloud van Salesforce. "Dit onderzoek toont aan dat succesvolle marketeers die in staat zijn hun mindset, tactieken en technologie te veranderen om zo hun customer journey-strategie kracht bij te zetten, daar zeker van zullen profiteren." Uit het onderzoek blijkt ook dat: ·         65 procent van de succesvolle marketingteams maakt gebruik van een customer journey-strategie. 88 procent van die groep geeft aan dat dit aan de basis staat van het succes van hun algemene marketingstrategie. ·         De meerderheid van de succesvolle marketingteams (58 procent) geeft aan dat het bieden van positieve klantervaringen door het gehele bedrijf gedragen wordt. Dit is het geval bij slechts acht procent van de respondenten die onder de maat presteren. ·         Bijna twee derde van de succesvolle marketingteams (63 procent) heeft een digitale transformatie ondergaan binnen het bedrijf. Onder respondenten die onder de maat presteren ligt dit percentage op acht procent. ·         Zeker 63 procent van de succesvolle marketingteams zegt zeer goed in staat te zijn gepersonaliseerde, omnichannel klantervaringen te bieden via alle business units. Dit is bij slechts twee procent van de achterblijvers het geval.


Van customer journeys een prioriteit maken

Salesforce stelt dat marketeers van de customer journey een prioriteit moeten maken om niet achterop te raken. Klanten hebben tegenwoordig meer informatie, keuze en macht dan ooit tevoren. Voor marketeers is de klantervaring - die bestaat uit alle interacties tussen een merk en zijn klanten - momenteel het belangrijkste. Door te kiezen voor een customer journey-strategie in plaats van een campagnestrategie hebben marketeers legio mogelijkheden voor klantbeleving. "Succesvolle marketingteams maken steeds vaker gebruik van marketing intelligence en emerging technologie", zegt Ashling Kearns, Head of Marketing Northern Europe van Salesforce. "Toegang tot data over marketingprestaties is tegenwoordig een vereiste. Het zorgt ervoor dat marketing steeds meer accountable wordt voor het continue verbeteren van de prestaties van het bedrijf. Het geeft marketeers ook recht van spreken aan tafel bij de beslissers. Veel marketeers in Nederland maken gebruik van Analytics Cloud om de juiste data te krijgen om op basis daarvan de juiste zakelijke beslissingen te kunnen nemen."


Digitale marketing en ROI

Marketeers zien steeds meer Return on Investment (ROI) bij het gebruik van e-mail, mobiel en social marketing. ·         Van de marketeers die e-mail inzetten als onderdeel van hun marketingstrategie, geeft tachtig procent toe dat e-mail een belangrijke bijdrage levert aan hun business. Bijna de helft (49 procent) van die groep marketeers geeft aan dat het gebruik van e-mail een directe link heeft met het het genereren van meer omzet. Dit is een groei van 140 procent jaar-op-jaar (J-o-J) vergeleken met 2015. 79 procent van de onderzochte marketeers zegt dat e-mail ROI genereert wat een toename is van 48 procent J-o-J. ·         75 procent van de marketeers die social inzetten binnen hun marketingstrategie, geeft aan dat social ROI genereert. Dit is een toename van 166 procent J-o-J. Facebook is het meest effectieve kanaal aldus de succesvolle marketingteams, gevolgd door Twitter, YouTube, Google+ en Instagram.  ·         De adoptie van mobiele marketing heeft een vlucht genomen, inclusief location based mobile tracking (toename van 149 procent), mobiele push-notificaties (toename van 145 procent), mobiele text messaging (toename van 111 procent), en mobiele applicaties (toename van 98 procent). Verder geeft 77 procent van de marketeers die mobiel als onderdeel heeft van zijn marketingstrategie aan, dat deze component actief ROI genereert. Dat is een toename van 147 procent J-o-J.


Multichannel digital marketing; een basis voor succes

Marketeers zijn steeds vaker 'in charge' van de customer journey. Salesforce stelt dat de mate waarin zij digitale marketingkanalen kunnen integreren hun succes zal bepalen. ·         Van de succesvolle marketingteams die hun digitale marketingkanalen zoals e-mail, mobiel en social hebben geļntegreerd, beoordeelt ten minste 95 procent deze integratie als effectief tot zeer effectief. ·         Bijna twee derde van de succesvolle marketingteams (63 procent) heeft social media-activiteiten in de overall marketingstrategie geļntegreerd. Dit geldt voor twintig procent van de slechter presterende teams. ·         Bijna twee derde van succesvolle marketingteams (64 procent) heeft ook de e-mailmarketingactiviteiten geļntegreerd in de overall marketingstrategie. Dit geldt voor 19 procent van de slechter presterende teams. ·         De meerderheid van de succesvolle marketingteams (zestig procent) heeft mobiele marketing geļntegreerd in de overall marketingstrategie. Bij slechts twaalf procent van de 'achterblijvers' is dit het geval. ·         Zeker 81 procent van de succesvolle marketingteams stemt hun mobiele campagnes af op e-mailcampagnes. Van de minder succesvolle marketeers doet slechts 46 procent dit. ·         Bijna twee derde van de onderzochte marketeers (65 procent) zal het budget voor advertising op social-platformen in 2016 verhogen. Dat maakt dat dit de op twee na grootste stijger is qua investeringen, na social media marketing en social media engagement.


CRM zorgt voor effectievere advertising

Veel marketeers werken in hun digital advertising-campagnes alleen maar met web cookies, een onbetrouwbare aanpak met lage engagement. Marketeers verschuiven van massale, onpersoonlijke advertenties naar persoonlijke advertenties op schaal op basis van first party klantgegevens. Zo kunnen marketeers CRM-gegevens uit Salesforce vergelijken met bepaalde groepen of Facebook-gebruikers die passen bij hun bestaande klantportfolio en waarbij een grote kans bestaat op conversie. ·         Om tot meer persoonlijke advertenties en engagement te komen maakt 83 procent van de succesvolle marketeers gebruik van CRM-gegevens zoals e-mailadressen of telefoonnummers om hun doelen te segmenteren of digitale advertenties gerichter in te zetten. De slechter presterende marketeers maken maar hier in 57 procent van de gevallen gebruik van. ·         Dit wordt onderstreept door het Salesforce Advertising Index Report, wat aangeeft dat campagnes op basis van CRM-data 27 procent meer engagement hebben dan traditionele targeting. Bron:  executive-people.nl


Advies over hoe een Customer Journey kan worden gemaakt?

Neem contact op over een vrijblijvend en kosteloos advies over het inrichten  van Cutomer Journeys.


 
*
 
*
*
*
*
*
*
*
*
 

Advies op maat

Advies op maat

Affekt biedt diensten aan waarin uw klant centraal staat en waarmee het onderscheidende karakter van uw onderneming wordt omgezet in effectief rendement. Marketing diensten zijn onder te verdelen in 3 categorieėn:
1.      Analyse
2.      Strategie
3.      Uitvoering

Affekt analyseert en ontwikkelt diensten en producten op deze terreinen.

1. Analyse
Een scherpe analyse geeft de beste aanknopingspunten voor de juiste oplossing. Voor de analyse van het marketingvraagstuk heeft Affekt enkele instrumenten ontwikkeld:
- de Marketing Stress Test
- Klantentevredenheid onderzoek met de B/T indicator
- Medewerkers tevredenheid onderzoek
- Innovatie vermogen scan
Meer informatie over deze instrumenten vindt u in de menubalk.

2. Strategie
De juiste koers uitzetten voor de middellange en lange termijn. De "droom" van de ondernemer en de visie van de medewerkers staan hierin centraal.
De strategie wordt bepaald aan de hand van de grondige analyse van de interne en externe omgeving (SWOT) waarbij goed gekeken wordt naar interne belangen en externe uitdagingen. Met concrete doelstellingen die door eenieder onderschreven worden kan een plan van aanpak worden opgesteld.

3. Uitvoering
Plannen maken is mooi, de uitvoering ervan levert pas het gewenste resultaat op. Haalbare en realistische plannen zijn hiervoor nodig.

Rol Affekt
Affekt kan u als adviseur en coach behulpzaam zijn bij het oplossen van deze vraagstukken. Hierbij is het afhankelijk van de eventuele capaciteit die in uw organisatie aanwezig is zodat de uiteindelijke plannen door uw medewerkers zelf worden gemaakt en daarmee worden gedragen.


Effectieve marketing start met een marketingplan

Een goed marketingbeleid start met een doordacht plan:
- U stemt uw sterke punten af op de kansen in de markt en op de behoeften van uw klanten.
- U communiceert goed en duidelijk waarom men bij u zou moeten kopen en laat bestaande en toekomstige klanten regelmatig weten aan waar u mee bezig bent.
- U werkt op een gestructureerde wijze die goed meetbaar is zodat u de ingezette marketinginstrumenten effectief benut.
Als u het plan in samenwerking met uw medewerkers opstelt zal het draagvlak voor de uitvoering groter en dus efficiėnter en effectiever zijn.
Met een gestructureerde aanpak voorkomt u dat u steeds weer voor nieuwe beslissingen komt te staan. Het toetsen aan uw uitgangspunten gaat veel sneller en geeft duidelijkheid. Dit bespaart u uiteindelijk tijd en geld.
Tijdens de workshop 'Marketingplan in 1 Dag' komt u alles te weten over een goed doordacht marketingplan.

Klantenanalyse
Hoe ziet uw klantenbestand eruit? Vaak weten we wel wie de grootste klanten zijn. Maar zijn dit ook de belangrijkste en meest winstgevende klanten?
Met behulp van een klantenanalyse en gestructureerde aanpak wordt de continuiteit van de onderneming veilig gesteld.

SWOT analyse (Sterkte, Zwakte, Kansen en Bedreigingen)
De basis van een doordacht marketingbeleid is een SWOT analyse van uw organisatie. Wellicht kunt u dit goed zelf. De praktijk wijst echter uit dat "vreemde ogen dwingen"en dat externe deskundigheid de waarde toevoegt die nodig is voor een goede SWOT analyse.
Affekt heeft veel ervaring met het opstellen van goede en betrouwbare SWOT analyses en kan u helpen voor uw organisatie een SWOT analyse te maken.


Organisatorische aspecten

Marktgerichtheid wordt effectief als alle medewerkers hun activiteiten afstemmen op de klant. Onderstaande organisatorische activiteiten kunt u hierbij inzetten.
. Meting Medewerkerstevredenheid
. Klachtenanalyse
. Meting verkoopeffectiviteit
. Binnendienstanalyse
. Buitendienstanalyse
Affekt kan u behulpzaam zijn bij het snel en effectief uitvoeren van de analyses en het omzetten van de uitkomsten in adequate acties.


Marktonderzoek

Marktonderzoek
Marktonderzoek is essentieel bij het afstemmen van uw marketingbeleid op de wensen vanuit de markt. Affekt ondersteunt of voert onder eigen vlag zowel kwalitatief als kwantitatief marktonderzoek uit voor B2B en B2C aanpak.

Marktpositie
Welke rol vervult u op uw markt? Kent u uw collega's en weet u waar ze mee bezig zijn? Hoe ziet men u? Vragen die antwoorden nodig hebben voor een goed en effectief marketingbeleid.
 
Positionering
Vanuit een gedegen interne en externe analyse en een helder en duidelijk geformuleerde strategie komt de positionering voort van uw organisatie op uw markt. Deze positionering is nodig om alle marketing communicatie- en verkoopactiviteiten zodanig in te zetten dat ze in goede harmonie met elkaar samenwerken en elkaar versterken. Uw gewenste identiteit wordt dan effectief omgezet in het gewenste imago.

Concurrentiekracht
Kent u uw concurrenten en weet u welke kracht u heeft ten opzichte van hen? Weet u welke klanten ook bij concurrenten kopen en waarom? Niet alleen tijdens de analyse van uw organisatie en uw markt komt over dit onderdeel informatie beschikbaar, ook bij het uitrollen van uw marketingplan is het nodig de effecten te blijven meten op uw klanten en concurrenten.

Marktgerichtheid van uw organisatie
Marktgerichtheid - uitgaan van de wensen van uw klanten - is niet beperkt tot het management, maar moet door de gehele organisatie worden uitgevoerd. Iedereen in uw organisatie zou moeten weten wie uw belangrijkste en meest potentiėle klanten zijn zodat alle neuzen dezelfde kant op staan.
 
Klantentevredenheidonderzoek
Tevreden klanten moet je tevreden houden. Dit betekent van tijd tot tijd meten waarover ze tevreden zijn en op welke onderdelen van uw aanbod verbeteringen zijn door te voeren.

B/T ratio: belangrijk hulpmiddel bij het meten van klantentevredenheid
Met het meten van de 'Tevredenheid' alleen ontstaat een vertekend beeld. Het is ook van belang om de 'Belangrijkheid' van de verschillende elementen te meten. Het is wezenlijk te weten welke elementen van uw aanbod voor een klant belangrijk zijn en hoe tevreden hij daarover is. De 'Tevredenheid/ Belangrijkheid-score' die hieruit volgt is een goed uitgangspunt om verbeteringen door te voeren. Uit de verschillende opdrachten die afgelopen jaren door Affekt zijn uitgevoerd blijkt de B/T paradox te bestaan: Hoe belangrijker het onderdeel, des te kritischer is men over de tevredenheid en hoe meer tevreden men over een onderdeel, des te minder belangrijk vindt men het.
Voor meer informatie zie Actueel/publicaties.


Soorten analyes en onderzoeken

Klantenanalyse en onderzoek:            
. Klantentevredenheid            
. Klantenbestand            
. Klantloyaliteit            
. Klantwinstgevendheid            
. Klantwaardeberekening            
. Key Accountmanagement


Contact voor vrijblijvend adviesgesprek

Contact.jpg

Wilt u weten wat Affekt voor u kan betekenen en wilt u vrijblijvend kennismaken over de mogelijkheden neem dan contact op.